perjantai 13. helmikuuta 2015

Roadbook navigoinnin ACB

Moro!


Aiemmin oli juttua, että käytäisiin pikkasen läpi tuota monille tuntemattomaan aiheeseen, eli suunnistamiseen roadbookin avulla.

Tässä kirjoituksessa käydään läpi pähkinänkuoressa miten homma toimii periaatteen tasolla. Kyseessä on kirjoittajan oma näkemys aiheesta, eikä kirjoittaja ota minkäänlaista vastuuta mahdollisista eksymisistä tai polttoaineiden loppumisista keskelle korpea.
Päin vastoin, olisi positiivinen yllätys, mikäli näitä vinkkejä noudattamalla näin ei kävisi... :)

Eli siis tästä lähtee Roadbook suunnistamisen ACB:

Navigointi Rally Raid-kilpailuissa tapahtuu käyttämällä roadbook:ia, eli tiekirjaa.
Roadbookkiin on kirjattu ylös kaikki oleelliset tiedot, joiden avulla ennalta suunniteltu reitti voidaan ajaa onnistuneesti läpi.
Jotta järjestäjä voisi olla varma, että kaikki kuljettajat ovat varmasti ajaneet oikean reitin, on reitin varrelle sijoitettu tarkistuspisteitä (Check Point), eli CP pisteitä.
Reitin varrella olevilla CP pisteillä käymällä kuljettajan onnistunut suunnistaminen todennetaan.
Osa CP pisteistä näkyy myös roadbookissa, mutta osa CP pisteistä on ns. pimeitä, eli kuljettaja ei tiedä missä tälläiset ”salaiset” CP pisteet sijaitsevat, joten koko roadbookkiin merkattu reitti on ajettava tarkalleen ohjeen mukaan.
Mikäli kuljettaja ei käy jokaisella CP pisteellä, hänelle langetetaan aikasakkoa jokaisesta käymättä jääneestä CP pisteestä kilpailun järjestäjän ennalta ilmoittama määrä.
Normaalisti aikasakko on niin huomattava, että onnistunut navigointi on tie parempiin tuloksiin kuin kova nopeus erikoiskokeella.

Roadbookin lisäksi tarvitaan rallikäyttöön soveltuva trippimittari, sekä kompassi tai navigaattori josta kompassisuunta selviää.

Suunnistaminen itsessään on melko yksinkertaista, mutta haastavaa ja onnistuessaan erittäin palkitsevaa.


Ohessa pieni näyte miten suunnistaminen tapahtuu.




Kuvan ylälaidassa näkyy punaisella ympyröity numero 62, joka tarkoittaa, että olemme roadbookin ohjeessa numero 62 lähdön ollessa yleensä numero yksi.
Vasemmassa reunassa näkyy startista ajettu matka, eli 278,56km.
Seuraavassa ruudussa näkyy ajo-ohje mitä kuljettajan kuuluu tehdä kun trippimittarissa on lukema 278,56km.
Oikeassa reunassa oleva ruutu on lisätietokenttä, jossa ilmoitetaan kaikki muut tarpeelliset tiedot, kuten tässä kohdassa 300, joka kuvastaa kompassisuuntaa käännöksen jälkeen.
Eli ruudussa 62 oleva ohje kertoo lyhykäisyydessään, että kun on ajettu 278,56km startista kuuluu kääntyä vasemmalle suuntaan 300. Tie jatkuu myös etuoikealle.
JOS käännöksessä kaikki annetut määreet täyttyvät, ollaan mitä todennäköisimmin oikeassa paikassa. Siinä tapauksessa kalibroidaan trippimittari näyttämään samaa lukemaa kuin roadbookissa on, käännetään esiin roadbookin ohje numero 63.




Kuvan ylälaidassa näkyy punaisella ympyröity numero 63, jonka alapuolella näkyy total kilometrit 282,64 ja sen alapuolella raidoitetulla pohjalla part 4,08.
Part kohta tarkoittaa sitä kuinka pitkä matka edellisestä käännöksestä on seuraavaan huomionarvoiseen kohtaan, eli kun käännyimme vasemmalle roadbookin ohjeessa numero 62, tiedämme että voimme ajaa samaa tietä tai maastossa samaan kompassisuuntaan 4,08km, jonka kohdalla tulee toimia roadbookin ohjeen mukaan.

Tällä kertaa ohje kertoo, että trippimittarin lukemassa 282,64 jatkamme etuoikealle. Mutkasta lähtee vasemmalle pienempi tie/polku. Mutkan jälkeen kompassisuunta on 040.





Kun jatkamme mutkan jälkeen eteenpäin Part osan näyttämän matkan 6,55km, saavumme seuraavaan huomionarvoiseen paikkaan, joka on käännös vasemmalle tien jatkuessa myös etuoikealle. Trippimittarin kuuluu näyttöö kokonaismatkaa 289,19km.
Oikealla olevassa ruudussa ei ole kompassilukemaa, mutta siellä on huomautus, että risteysalueella on Check Point 2.3. CP on auki klo 13.15-14.45. Eli mikäli kuljettaja on eksynyt tai on ollut tekniikkamurheita eikä ehdi CP pisteelle sen aukioloaikana, kuljettajan ajot on siltä päivältä ohi ja hän saa maksimi aikasakot tältä ja päivän seuraavilta CP pisteiltä. Kuljettaja ohjataan ajamaan suorinta reittiä varikolle, mutta kuljettaja saa kuitenkin jatkaa ajoa seuraavana päivänä.




Ruudussa 65 ohjeet on simppelit: Aja CP pisteeltä eteenpäin 5,84km ja kokonaiskilometrien ollessa 295,03, käänny T-risteyksestä vasemmalle. Tie jolle käännytään on ”isompi” kuin tie jolta olemme tulossa.
Jos parissa edellisessä ruudussa unohdimme synkronoida trippimittarin täsmäämään roadbookin lukeman kanssa, niin nyt se kannattaa ehdottomasti thedä, ennen kuin lukemiin alkaa tulemaan heittoja.

Ruudussa 66 ajetaan 0,39km edellisestä risteyksestä ja käännytää kummallakin puolella tietä olevien rakennusten jälkeen oikealle kompassisuuntaan 294 kun trippi näyttää 295,42. Tie jolle siirryimme on pienempi mitä aiemmin ajettu tie.


Ruudussa 67 olemme ajaneet edellisestä käännöksestä 4,20km, eli kokonaismatka on 299,62km.
Kun trippi näyttää 299,62, tulemme rautatien ylitykseen. Ylityskohta luokitellaan vaarilliseksi kohdaksi ja siksi ruudussa näkyy kolme huutomerkkiä.
Pieni vaara/huomautus on yksi huutomerkki, huomattava vaara on 2 huutomerkkiä ja todella suurta varovaisuutta vaativa paikka varustetaan kolmella huutomerkillä.


Siinä oli pienet pikaohjeet miten roadbookilla suunnistetaan ja mitä mikäkin osa roadbookista tarkoittaa.
Kun roadbookin käyttöön pääsee sisään, sen kanssa on todella mukavaa suunnistaa ja tulee käytyä paikoissa, joihin ei tulisi muuten lähdettyä.
Esimerkiksi lomareissuun tulee kummasti lisää fiilistä, kun tekee reitin roadbook muotoon! 

Nakilaattorin viivan seuraaminen on niinku niinso last season, koska kaikki ajan hermolla olevat suunnistelijat painelee nykyään pitkin baanoja roadbookkeja seuraillen! :)


Jos Roadbook suunnistaminen kiinnostaa, niin Off-Road Rally Team Finland auttaa kaikkia halukkaita mielellään asiassa eteenpäin.


Täältä tähän.


Juha Hermunen
http://www.ortf.fi/
www.facebook.com/ortfinland



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti